کوهستان

 جهان و هر چه درو هست سهل و مختصر است 

 ز اهل معرفت این مختصر دریغ مدار.

شهر همدان به لحاظ موقعیت ممتاز جغرافیایی , یکی از نزدیگترین شهرهای منطقه غرب کشور به مرکز ایران و حد فاصل خطوط ارتباطی مناطق جنوب, شمال , جنوب غربی و شمال غربی با نواحی مرکزی و بخصوص تهران است.


هرچند فاصله خطوط راه آهن از تاکستان به همدان حدود تقریبی کمتر از 200 کیلومتر نیست. اما متاسفانه این روند گسترش  خطوط ریلی در این قسمت از سرزمینمان بطور جدی فعال نبوده,و بصورت بطئی مورد توجه و اقدام هر از گاهی قرار گرفته, و اخیراً نیز شاهد افتتاح راه اهن در شهرستان ملایر دومین شهر بزرگ استان هستیم که فاصله آن تا مرکز استان نیز هشتاد کیلومتر بیش نیست.

و به نوعی گلید شاهراه توسعه خطوط ریلی غرب ایران(استان همدان محسوب میشود).که جای تامل و تسریع در انجام یک عزم  و اهتمام ملٌی در جهت گسترش راههای امن و بهینه در تسهیل حمل و نقل و توسعه پایدار در غرب کشور انجام شود.تا ضمن رشد بستر مناسب رفاه اقتصادی و اجتماعی از مخاطرات سنگین و پر هزینه حمل و نقل جاده ای نیز کاسته گردد.و راه ترانزیت غرب کشور نیز به نوعی توسعه و به بهره برداری مطلوب برسد.

با ذکر این مقدمه و نیاز توجه بیشتر, همدان که از دیر باز مشگلات وسیع  حمل کالا و مسافر به نرخ فزاینده ای در ان مشهود است. و متاسفانه با این حال در طی سالیان قبل و بعد از انقلاب به این مسئله حیاتی و حائز اهمییت بطور خاص توجه نشده,و مسئوولین بدان جدی ننگریسته اند.با رشد و توسعه شهر در ابعاد وسیع منجمله در قسمتها و نواحی شمال ان با ایجاد شهرکهای جدید و احداث فضاهای شهری راههای ارتباطی  که در چهل سال کذشته شاید تکافوی امد و شد ترافیک داخل شهری را پاسخگو نبوده,باید تاب و تحمل این حجم سنگین تردد آمد و شد جاده ای را بنماید و تاوان انرا شهروندان همدانی باید بپردازند.

چون این خیابانهای حاشیه شهر اکنون راههای ارتباطی ساکنین شهرکها به داخل سطح شهر و بالعکس از شهر به حومه و روستاها و شهرکهای صنعتی بوده و ورود و تداخل ترافیک جاده ای و انتقال و هدایت ان به حوزه های شهری, هیچ مناسبت حقوقی و قانونی با موازین شهرنشینی و حقوق شهروندان نداشته و ندارد.و اینک گشایش دادخواست حقوقی در مراجع ذیربط و رسیدگی به حقوق شهروندان و احقاق حق آنها, برعهده نمایندگان مجلس و مسئولین اجرایی است.

تردد 24 ساعته انواع کامیون و اتوبوس و سایر  خودروها از مبادی ورودی شهر که اکنون محل اسکان و زندگی و آمد و شد شهروندان همدانی و سایر فضاهای شهری به مانند دانشگاههای آزاد اسلامی و پیام نور و محل کسب و کار و تولید و اشتغال و سایر امور است. مضاف بر تمامی ایرادهای ذکر شده موجب آلودگی هوا و آلودگیهای صوتی و تاخیر کندی ایاب ذهاب شهروندان شده.که این سهم ناعادلانه و غیر متوازن عبور مرور سنگین جاده ای را در اثر سهل انگاری و کم کاری و عدم پیش بینی های لازم توسعه, از سوی مسئولین چهار دهه گذشته را, قدر مسلم شهروندان همدانی باید بپردازند و تحمل کنند . چون از دیر باز هیچگونه کمر بندی و کنار گذر برای عبور سنگین این حجم از ترافیک برون شهری را پیش بینی و اجرا نکرده اند.

 و همچنین طرحهای اجرایی مرتبط را نیز یه تعویق انداخته اند.و در حال: شاهد یک روند حاد نابسامانی عظیمی هستیم.,که اگر فعلا هر گونه اغماض و بی توجهی صورت گیرد  در آینده منجر به ایجاد ضرر و زیان سنگینی در سطح ملی برای دولت و ملت خواهد بود.

از جمله کانونهای که طرح ابتدایی آن مربوط  به چند دهه قبل  است. و اجرای آن  از زمان تصدی شهردار وقت مرحوم شادروان بهنام جو همیشه مسکوت و به عهده فراموشی سپرده شده. منظور (پل روگذر شهرک فرهنگیان) که اخیراً نیز پس از 5 – 6 سالی که از آغاز ساخت آن سپری شده, لیکن هنوز به طور ناقص و غیر کار آمد جلوه گر است.

علاوه بر اشگالات عدیده و صرف زمان معتنابهی و هزینه های سنگین هنوز به مراحل نهایی اتمام آن نرسیده ایم. و باعث دلسردی و یاس شهروندان شده چون علی الظاهر هنوز به طور جدی  بدان توجه نشده و هنوز هم ابنیه و تاسیسات مجاور آن انگار تملک نشده, و اینک هم بنای پل را در احاطه خود دارند.

 و تخریب نشده اند و موجب کندی عملیات پیشرفت کار میشوند. و امور به شگل بازی بازی و خیلی کند جریان دارد.و متاسفانه ضمن پیچیده تر شدن  فضای رفت و آمد, از ترافیک نکاسته و موجب سر درکمی رانندگانی میشود که برای اولین بار از این معبر و مسیر می گذرند.چون با ایجاد اشکال عدیده و دوری مسیر برای امد و شد شهروندان ساکن منطقه( مردمان شهرک مدنی_شهرکهای فرهنگیان و نیروی انتظامی)موجب درد سرهای فزاینده ای و بعد مسافت با فزونی نرخ حامل های انرژی با توجه به آزاد  شدن قیمتها و سهمیه های محدود و غیر منصفانه هر روز به سنگینی سبدهزینه های آنها می افزایند.

 افزون  بر اینکه هیات نیمه تمام بل و محوطه کارگاهی نیمه کاره و تاریگ و بدون علایم و تابلوهای هشدار دهنده و راهنمایی و رانندگی , حوادث و مخاطرات را نیز افزوده و از طرفی هم تهدیدی بر سلامتی عموم مردم با ایجاد هوای الوده و الودگیهای صوتی و ایجاد مناظر و چشم اندازهای زشت و بدمنظر و نامطلوب موجب کاستن اعتبار سیمای ظاهری شهر تاریخی همدان در برابر دید تازه واردان میشود.

 

 

[ پنجشنبه ۱۳٩٠/۱٠/۱ ] [ ۱۱:٥٠ ‎ب.ظ ] [ فروود ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

من که باشم که بر آن خاطر عاطر گذرم لطف ها می کنی ای خاک درت تاج سرم ای نسیم سحری بندگی من برسان گو فراموش مکن وقت دعای سحرم
نويسندگان
لینک دوستان
موضوعات وب
پيوندهای روزانه